Review: Hannah s keuze, erg aangrijpend!

Het boek: Hannah s keuze is een erg aangrijpend waargebeurd verhaal, geschreven door moeder en dochter: Kirsty Jones & Hannah Jones.

hannah's keuze

Het verhaal

Toen Hannah Jones vier jaar was kreeg ze leukemie, vanaf dan is haar leven een lange strijd. Haar leven speelt zich grotendeels af in het ziekenhuis, waar ze operatie na operatie moet ondergaan en ook vele chemokuren. Door de chemo en medicijnen geneest ze van de leukemie, maar houd er een beschadigd hart aan over. In de acht jaar die volgen hopen de artsen dat ze over haar hartprobleem heen kan groeien, maar op haar twaalfde laat haar hart het acuut afweten en krijgt ze te horen dat een harttransplantatie haar enige kans is. Deze operatie is zeer riskant en de medicijnen die ze zal moeten gebruiken om het nieuwe hart niet af te stoten, kunnen de leukemie weer terug laten komen. Hannah wordt 13 en maakt haar keuze duidelijk, ze heeft genoeg geleden en wil geen dokters en ziekenhuizen meer. Ze weigert de harttransplantatie en tekent ook een niet-reanimeren verklaring. Ze wil thuis bij haar ouders, broers en zusjes zijn en het leven zachtjes laten uitdoven. Haar ouders vinden het moeilijk, maar staan achter haar keuze. Haar moeder Kirsty schrijft daarover: “Hannah verdient het om over haar eigen lot te beslissen. Ze is heel wijs voor haar leeftijd door alles wat ze heeft mee gemaakt”. Ze stuiten echter op hevig verzet van de artsen die uiteindelijk zelfs naar de rechtbank stappen, om een operatie af te dwingen. Er volgen maanden van juridisch getouwtrek.

Hannah houdt dan in een wanhopige poging, een emotioneel betoog voor de dokters. Dit maakt blijkbaar erg veel indruk, de artsen beslissen om de klacht in te trekken, waardoor het 13-jarige Brits meisje het recht krijgt om de medische hulp te staken en waardig te mogen sterven. Maar over de hele wereld wordt met verontwaardiging gereageerd, ze zou veels te jong zijn om een dergelijke beslissing te kunnen maken.

De dokters verwachten dat ze nog maar drie maanden tot een half jaar zal leven, maar Hannah knapt wat op en twee min of meer goede jaren volgen, soms kan ze zelfs naar school. Dan begeeft de rechterkant van haar hart het, maar toch viert ze een paar dagen later haar 14de verjaardag. Nooit had ze gedacht dat ze deze mijlpaal zou bereiken, ze is er dan klaar voor en neemt alsnog de beslissing een transplantatie te ondergaan. In augustus 2009 kreeg ze een nieuw hart en sindsdien woont ze weer thuis.

De schrijfsters:

hannah

Hannah Jones, een 14 jarig Brits meisje en hoofdpersoon in het boek, lijkt op elk ander meisje van veertien, maar heeft al tegenover twee levensbedreigende ziekten gestaan. Ze zegt over haar besluit: “Mijn besluit was niet over sterven, maar over het leven.”

Kirsty Jones is de moeder van Hannah en is beroepsverpleegster.
Kirsty en haar man Andrew wonen met Hannah en hun drie andere kinderen op een boerderij in het Engelse graafschap Herefordshire.

Schrijfstijl:

Hannah en Kirsty vertellen in het boek hun unieke verhaal, dat wordt gedaan met eerlijkheid, maar zeker ook met humor. Hannah en haar moeder wisselen elkaar af in dit waargebeurde verhaal, Het is ontroerend maar ook vlot geschreven.

Illustraties:

Er zijn enkele foto’s uit het leven van Hannah in het boek.

hannah

Mijn mening:

In dit boek leef je mee met moeder en dochter, je voelt de onverbrekelijke band die er tussen hen is. Je voelt wat de ernstige ziekte los maakt en hoe de moeilijke keuzes tot stand komen. Hun confrontatie met al de pijn, angst en zorgen en de overwinning op de dood hebben hun sporen achter gelaten. Ze hebben veel van dit moeilijke leven geleerd en vullen het nu met vreugde en ze zoeken de kansen in elke dag.

Je leest het verdriet van de moeder tussen de regels door, maar ook de kracht om het beste voor haar kind te kiezen, ook al is dat het verliezen van de dood. Hannah is een sterke persoonlijkheid, geworden door het leed dat ze in haar jonge leven al moest dragen.

Een waardig afscheid kan soms zoveel beter zijn, dan een onhoudbaar moeilijk bestaan.

Titel: Hannah ’s keuze
Geschreven door: Hannah & Kirsty Jones