De film: black butterflies een aanrader?

Vanaf 2011 draaide de film Black Butterflies in de Nederlandse bioscopen, nu te koop op DVD, waar gaat deze film over en willen we hem gaan zien?

black butterflies

Black Butterflies

Het verhaal

Ingrid Jonker, een jonge Zuid Afrikaanse dichteres is een gevoelige, maar rebelse jonge vrouw. Ze heeft moeizame relatie met haar vader Abraham. Ingrid deelt haar vrije ideeën over liefde, kunst en ook politiek met de kunstenaarsgroep de Sestigers. Ze verzet zich tegen de cencuur van de Nasionale Party en ze strijdt tegen de rassendiscriminatie. Haar vader is een rechtse minister voor die Nasionale Party tijdens het apartheidsregime, daardoor leven ze in twee heel verschillende werelden. De schrijver Jack Cope is haar grote liefde, maar hij kan haar niet gelukkig maken. Ze wordt moeder van een dochtertje, maar is niet in staat voor haar te zorgen.

film black butterflies

Waar is de film op gebaseerd

De film is een portret van het leven van de talentvolle kunstenares Ingrid Jonker. Hoewel haar werk steeds bekender en meer gewaardeerd werd, krijgt ze pas echt erkenning 29 jaar na haar dood, wanneer Nelson Mandela haar gedicht 'Die Kind' voordraagt bij zijn eerste rede voor het Zuid-Afrikaanse Parlement in 1994. Daarna komt er steeds meer belangstelling voor haar werk en is haar naam niet meer weg te denken uit de Zuid-Afrikaanse literatuur.

De hoofdrolspelers

Carice van Houten speelt Ingrid Jonker

Carice van Houten is vooral bekend als Minoes, uit de gelijknamige film van Annie MG Schmidt. Ze kreeg daarvoor een Gouden Kalf voor de Beste Actrice. Eerder had ze er ook al een ontvangen met de film Suzy Q. In 2006 speelt ze mee in Zwartboek, van Paul Verhoeven en dit levert haar een derde Kalf op. Daarna speelt ze ook succesvol in Engelstalige films en in 2010 is ze te zien in Komt een vrouw bij de dokter van Reinout Oerlemans en als Lea in De gelukkige huisvrouw van Antoinette Beumer, hiervoor krijgt Carice haar vierde Gouden Kalf voor Beste Actrice.

carice in black butterflies

Rutger Hauer speelt de vader Abraham Jonker.

Rutger Hauer begon zijn carrière in 1969 met de rol van Floris in de gelijknamige televisieserie, geregisseerd door Paul Verhoeven. Daarna maakte ze samen ook Turks fruit en Soldaat van Oranje., waarmee ook een internationale doorbraak was.

Liam Cunningham speelt de grote liefde van Ingrid: Jack Cope.

Liam Cunningham is een Ierse acteur, hij werkte in de jaren 80 als elektricien, maar na een acteercursus wilde hij professioneel acteur worden. Hij speelde niet zonder succes in bekende films als Hunger, van Steve Mc Queen, en The wind that shakes the barley van regisseur Ken Loach.

De regie

Paula van der Oest is de regisseur van Black Butterflies

Oorspronkelijk zou Willem van de Sande Bakhuyzen de regie in handen nemen, maar hij overleed voor de opnames konden beginnen.
Paula van der Oest studeerde in 1988 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie en begon ervaring op te doen als regie-assistente en later als regisseuse bij de VPRO. Haar speelfilmdebuut maakte ze met de film: De nieuwe moeder in 1996, waarvoor ze meteen een nominatie voor Beste Film op het Nederlands Film Festival kreeg en de Holland Film Award voor Beste Film won. Met de Engelstalige thriller Moonlight, won ze de Hollywood Discovery Award voor Beste Europese Film.

Waar en wanneer kun je de film bekijken:

Deze speelfilm duurt ± 110 minuten en valt in de categorie Drama.

filmwijzer