African bambi, natuurdocumentaire

Iedereen kent wel de tekenfilm van Bambi, het kleine hertje, in African Bambi is de strekking van dit verhaal op een heel andere wijze vorm gegeven.

screenshot African Bambi

African Bambi, natuurdocumentaire in een familieverhaal.

Waar gaat het over:

Mevrouw Giraf heeft met haar lange nek een unieke kijk over de Serengeti in Tanzania en verteld op haar heel eigen wijze het verhaal. Het is een verhaal over de natuur, de dieren, avontuur en moed. De jonge gazelles Tomi en Grant en de kleine impala Imp worden geboren op die prachtige plek. We kijken mee hoe ze hun eerste stappen op de wereld zetten, onder het beschermende oog van hun moeders. Te midden van kuddes zebra’s, gnoes en miljoenen wildebeesten groeien zij op en leren ze de gevaren kennen, die continu op de loer liggen. Op de enorme grasvlaktes zijn er de leeuwen, cheeta’s, jakhalzen en hyena’s en in het water de krokodillen. De drie vrienden moeten heel wat kennis en ervaring verwerven om op te kunnen groeien tot krachtige volwassen dieren. Met hen mee kijkend steken we van alles op over natuurlijk gedrag en instincten van de dieren in het wild.

screenshot cover dvd african bambi

Het doel van de film:

Door een natuurfilm te vermengen met een verhaal, probeert de regisseur kinderen dichter bij de natuur te brengen. In plaats van de tekenfilmfiguren die veel te zien zijn in kinderfilms, zijn hier de natuur en echte dieren als basis gebruikt. Je ziet hoe het er in de natuur aan toe gaat, hoe de dieren op de vlakte leven, over hun natuurlijke gedrag en instincten, zonder vooroordelen. Ook toont de film hoe dieren elkaar aanvallen, doden om te eten, maar de gruwelijke details worden niet direct gefilmd, alleen de suggestie gewekt, waardoor de film realistisch blijft.

screenshot African Bambi

Waar zijn de opnames gemaakt:

De filmbeelden zijn gemaakt in de Serengeti in Tanzania, een land in Oost-Afrika. De Serengeti is een wildreservaat in het noorden van het land en strekt zich uit tot in het zuiden van Kenia. De naam is afgeleid van de Maasai-taal en betekent “Eindeloze vlakte”, het landschap bestaat uit savannes en bosland. Het Nationaal Park Serengeti staat op de Unesco Werelderfgoed natuur lijst. In dit gebied leven veel plantenetende dieren, zoals impala’s, gazelles, gnoes, zebra’s, giraffen en buffels. Maar er komen ook roofdieren zoals leeuwen, cheeta’s, hyena’s, jakhalzen, alligators en krokodillen voor.

Wat maakt de film uniek:

Vaak wordt er uit gegaan van een menselijk verhaal, waar via animatiebeelden dieren dit uitbeelden. Nu is dat precies andersom, de live-action natuurbeelden worden gebruikt om een verhaal te vertellen. Het realisme maakt de film sterk, ook is er muziek toegevoegd, zodra deze luider en sterker wordt, neemt de spanning ook toe. Meestal kun je het lot van een opgejaagd dier al raden, maar hier hoop je dat het potentiële avondmaal uit de klauwen van de achtervolger weet te blijven.

Voor wie is Africans Bambi geschikt:

African Bambi is een film voor het hele gezin, kinderen vanaf 6 jaar. Voor de kinderen is het een educatieve film, op een leuke speelse manier vorm gegeven. Door de vertellende giraf wordt geen enkel dier veroordeeld, want ook cheeta’s en alligators moeten eten. Voor de volwassenen is meekijken ook leuk, vanwege de mooie natuur beelden. De balans tussen speelfilm en documentaire is mooi verdeeld.

filmwijzer 6 plus

Gegevens van de film:

African Bambi