Een ijskoud avontuurlijk boek: tegenpolen

Review van een prachtig boek over de ontberende tochten van Bernice Notenboom. Een ijskoud avontuur, heerlijk om te lezen in het warme zonnetje of in de winter lekker voor de haard. Het boek weet je mee te slepen in haar avontuur, haar drang om te reizen en het vinden van haar innerlijke rust.

tegenpolen pinguins

Fragment

Amper een kwartier later hoor ik dreunend gerommel dat aanzwelt tot een ratelende donderslag. Walter duwt me bruut tegen een muur van ijs als een paar seconden later ijsbrokken zo groot als koelkasten over de rand van de gletsjerwand tuimelen. Ze komen rondom ons neer en worden steeds groter, tot sommige wel het formaat hebben van een autobus. We zijn overvallen door een gigantische lawine. IJs en sneeuw die tegen de westelijke Cmw geplakt lagen zijn opeens gaan schuiven door de krankzinnige hoge temperaturen die de laatste weken heersten in de Himalaya.
Stukken ijs kletteren op mijn helm, mijn gezicht, mijn borst en mijn benen. E komt sneeuw in mijn mond, die zich diep in mijn keel dringt. Ik krijg geen adem, hap ijle lucht. Mijn voeten beginnen te trillen en het enige wat ik hoor is het geluid van een lange onafgebroken explosie, die in de bergen weerkaatst. Wezenloos druk ik mijn rug tegen de ijswand en wacht af.

boek tegenpolen

Het verhaal

Bernice maakt haar eerste poolreis naar Siberië samen met Felicity. Ze gaan ze op zoek naar plaatsen die worden beschreven in een boek van Kate Marden, een Britse verpleegster drie jaar lang door Siberië reisde op zoek naar een medicijn tegen lepra. Na deze expeditie gaat Bernice verder naar de Noordpool. Deze reis begint in Spitsbergen, waar ze samen met nieuwe reisgenoten wachten op vlucht naar de Russische landingsbasis Barneo die op negentachtig graden noorderbreedte ligt. Vandaar uit maken ze een barre ski trip over smeltend ijs met als eindbestemming de geografische noordpool.
Bernice kan als ze terug is niet goed wennen aan het normale leven en vertrekt na een aantal maanden dan ook weer naar Antarctica om vandaar uit naar Groenland te reizen.
Ze ontmoet net voor een van haar expedities Walter, excentrieke gids op wie ze hals over kop verliefd wordt. Er is dus niet alleen maar ijzige kou, maar ook warme liefde in het verhaal. De gedachten aan Walter houden haar warm in de koude nachten en hun liefde houdt stand. Het boek begint dan ook met een stuk over een expeditie op de Himalaya die ze samen maakten.

Wie is Bernice Notenboom

boek tegenpolen

Bernice Notenboom is klimaatjournalist en poolreiziger. In 2008 bereikte ze als eerste Nederlandse vrouw de top van de Mount Everest.
Ze maakte deel uit van de Nederlandse delegatie op de klimaatconferentie in Kopenhagen, door haar reizen heeft ze inzichten over de gevolgen van de klimaatverandering . Ze geeft lezingen en schrijft regelmatig voor de Volkskrant en National Geographic Magazine . Bernice woont en werkt afwisselend in Nederland en Canada.

Schrijfstijl

Het verhaal is verteld vanuit de ik persoon, het is boeiend en meeslepend geschreven. Oorspronkelijk is het boek in het Engels geschreven, maar het is heel goed vertaald.

Illustraties

Midden in het boek zitten een aantal bladzijden met kleuren foto’s van de expedities.

tegenpolen

Mening

Het is een boek wat je meeneemt op de meest bizarre en ontberende tochten, de beschrijvingen over de broze schoonheid van de noordpool landschappen, laten je het meest prachtige plaatje voor jezelf bedenken, maar dan zit je ineens in een bloedstollende actie, omdat er een lawine is of iemand verstapt zich en glijd naar beneden. In Groenland verteld ze heel mooi over de verbondenheid van de bevolking met het ecosysteem. Het verhaal over de Zuidpool is een zoeken naar balans tussen het verlangen naar Walter en de extreme focus van de groep om te overleven. Wanneer je eenmaal aan het lezen bent , wil weten hoe het verder gaat. Prachtig boek, zeker een aanrader, voor mensen die houden van reizen en avontuur, met een vleugje spanning en romantiek.

Titel: 'Tegenpolen'
Uitgever: Cargo, 9 november 2010
Uitvoering: Paperback