Wat je niet moet doen om indruk te maken op zoekmachine Google!
Er zijn al veel artikelen geschreven over hoe je goede resultaten kunt halen bij de zoekmachines van Google, maar wist je dat er ook een stel puntjes zijn, waardoor je al dat werk weer teniet kunt doen. Wat moet je dus vooral niet doen.
Wat is precies een zoekmachine?
Een zoekmachine doorzoekt automatisch het internet, op zoek naar de woorden of gegevens die je hebt opgegeven. Dat is handig om snel allerlei sites te vinden, met informatie waar je naar op zoek bent.
Voor de webmasters is het belangrijk, dat hun tekst goed vindbaar is via deze zoekmachines, om zo meer bezoekers te genereren.
De zoekmachine werkt met robots of ook wel spiders of crawlers genoemd, deze werken met verschillende technieken, ze “lezen” de webpagina’s en verzamelen informatie daarvan, zoals titel, zoekwoorden, links en backlinks, alle informatie wordt opgeslagen in een grote database. Vandaaruit worden pagina’s gesorteerd op bijv. populariteit, onderwerp en uniek materiaal. Al deze gegevens, bepalen de plaats waar de pagina word weergegeven bij de zoekresultaten.
In het verleden werden alleen de zoekwoorden, die de webmasters zelf opgaven daarvoor gebruikt. Webmasters maakte daar massaal misbruik van, door zoekwoorden op te geven die veel bezoekers trokken, bijv. Gratis, zonder dat de website daar mee te maken had. Daarom is toen het algoritme ontwikkeld.
Wat moet je niet doen in de titel:
Kies voor je website of pagina geen standaard titel zoals Weblog of iets vaags zoals bijv.: Allerlei of Pagina 1. Geef je site ook geen populaire titel, die niets te maken heeft met je onderwerp. Schrijf je bijv. over je postzegel verzameling, maar denk je dat “Alles gratis” meer bezoekers trekt, dan zal de Google zoekmachine dat niet honoreren.
Ook een bovenmatig lange titel, waar gemakkelijk een aantal woorden kunnen worden geschrapt, zonder dat het onduidelijk wordt voor de gebruiker, wordt door Google niet gewaardeerd. Dus kies niet: De allerleukste weetjes over de Franse kust, de Franse steden, Franse dorpen, Franse bezienswaardigheden en de Franse natuur. Maar pak de titel: De allerleukste weetjes over Frankrijk.
Wat is fout voor de Metatags en URL.
Wanneer je een metatag moet schrijven, kun je beter niet alleen zoekwoorden opsommen, de beschrijving moet ook niet al te algemeen zijn. Zinnen als: Dit is een interessante pagina e.d. laat je beter achterwege.
De beschrijving mag niet misleidend zijn, een metatag moet ook echt verband houden met de inhoud van de pagina.
Voor de URL geld de regel, dat de pagina namen niet te algemeen moeten zijn, geen URL’s als “pagina1.HTML” e.d. en ook heel erg lange URL’s zijn uit den boze. Een hele rij zoekwoorden in de URL plaatsen, zoals bijv. : “airport-vliegveld-vliegvelden- Nederlandse-vliegvelden. HTML”, zullen worden genegeerd. Ook hier weer de namen moeten verband houden met de inhoud, anders wordt het als misleidend geregistreerd. In de URL kun je ook beter geen hoofdletters gebruiken.
Waar let je op bij de navigatie van je site.
De inhoud van de site mag niet te ver zijn onder verdeelt, wanneer de bezoeker eerst tien of meer keer moet klikken, alvorens ze bij de inhoud komen, dan is dat geen goede structuur. Ook verbroken links op je pagina, worden niet positief op genomen.
Nog een tip: zet een sitemap in je website. "Een sitemap is een pagina waarin alle links van een webpagina staan, die normaal gesproken op belangrijkheid zijn gesorteerd. Dit is een handig hulpmiddel voor bezoekers en zoekmachines om pagina's te vinden op een site" (Citaat: Wikipedia)
Wat vind de zoekmachine geen goed idee betreffende de inhoud.
Tekst insluiten in je afbeeldingen is niet echt een goed idee, de zoekmachine kan deze tekst niet lezen. Teksten met veel grammatica en spelfouten en ook grote hoeveelheden tekst, die niet verdeeld is in alinea’s, kopjes of andere opmaak, worden met een min beoordeeld.
Er wordt ook gekeken naar de waarde voor de bezoekers, gebruik je dezelfde teksten, op meerdere plaatsen op je site of gebruik je kopie van andere sites, dan zal je ook door de robots negatief beoordeeld worden.
Onnodige zoekwoorden in je tekst gebruiken, zoals bijv. een paar regels met het belangrijkste zoekwoord uit je tekst, maar dan steeds op een andere manier gespeld( een foutieve spelling die veel gebruikt wordt, enkelvoud, meervoud enz. ) Dit is zinloos en ergerlijk voor de lezer en wordt daarom niet gewaardeerd. Sommige “slimme” webmasters plaatsen deze teksten zo dat de zoekmachine ze wel kan indexeren, terwijl de lezer ze niet ziet staan. Maar ook deze misleiding wordt bestraft.
Hoe moet je niet promoten.
Om meer bezoekers te trekken, is het belangrijk om een goede positie te krijgen in de zoekmachine. Dat kan door te zorgen voor links en backlinks, maar dit moet wel op een natuurlijke manier gebeuren. Links kopen van andere sites is dan ook geen goed idee, de robots merken dat op, doordat de sites waarvandaan de links komen bijv. allemaal hetzelfde IP adres hebben.
Normaal heeft elke site een eigen uniek IP adres, wanneer je dus op een natuurlijke manier links verkrijgt, komen die allemaal van een ander adres. Maar sites die links verkopen, lijken dan wel verschillende sites, maar het is steeds een hoofdsite, met verschillende dochtersites, met allemaal hetzelfde IP adres.
Verzamel niet alleen links naar je homepage, maar ook links naar de onderliggende pagina’s, zodat ook deze beter geïndexeerd worden door de zoekmachine.
Afbeeldingen zijn rechtenvrij via free download en freefoto morguefile Teksten door Mereltje Wereldspotter © 2019
#zoekmachine #Google #metatags #URL #links #pageranks
(Dit blog plaatste ik eerder tijdelijk op Tallsay met behoud van auteursrecht mrt 2017.)